Apakšiedaļas
Apakšiedaļas

Vai Jūs lasat pasakas savam bērnam?

Vai Jūs lasat pasakas savam bērnam?

Vai Jūs lasat pasakas savam bērnam?

„Pasaka ir meli, bet tajā ir doma”- tas ir sakāmvards no A. Puškina pasakas, un tas ļoti labi atspoguļo pasaku galvēno merķi.

Aiz jautra un parasta stāsta slēpjas dažadu uzdevumu gudrība un risinājuma veidi.
Uz pasaku piemēra bērni mācas sarunāties, veidot attiecības. Novērojot galvenus varoņus stastā, viņi asocē sevi, un jau pec tam, realajā pasaulē, atkārto šis vai tas varoņu darbības.
Ar pasakas palīdzību bērnam ir vieglāk saprāst, kas ir labums, bet kas ir ļaunums. Kad zaķītim sāp, bet meitenīte raud, bērni saprot, kā kaut kas nav tā; bet, kad visi smējas berni mācas priecāties par citiem.
Ir arī atsevišķs virziens, ta saucama „pasakumterapija”. Tas ir specialais pasaku veids, kuru rāda, lai palidzētu bernam orientēties dažās situacijās. Piemēram, attistības jautājumos vai iekšējo problēmu risināšanā.
Pasakumterapija- tas vēl arī darbs ar bailēm, agresiju un ar citām spilgtām emocijam. Izdomātu personažu vietā berns vispirms jūta, pec tam saprot, kā jārīkojas un jāpardzīvo savas emocijas.
Tajā vietā, lai slēpotu savas emocijas, vai tos izpaust histeriju veidā ar pasaku palidzību viņš atrod konstruktīvo risināšānas veidu.

Pasakus no pasakumterapijas nav jālasa parāk bieži, jo bērns sāka uztvērt tos, ne tā, ka vajag. Bet parastas pasakas ir jālasa vienmēr.
Kadā vecumā un kādas pasakas ir jālasa bērnam?
Uzsākt pasaku lasīšanu var kopš paša bērna piedzimšanas- bērns, dzirdot vecāku balsis mācas atslabināties. Bet turpināt tos lasit, lidz šim brīdim, kamēr bērns to lūdz. Ja bērns lūdz lasīt viņam pasaku pat 8-11 gadu vecumā, tad viņam tas ir nepieciešams. Nevajag viņam atteikt, viņam tas ir daudz svarīgāk, kā varētu likties no pirma acu skatiena. Ja mazulis lūdz palasīt vienu un to pašu pasaku 5-7 reizes atkārtoti- arī lasiet. Jo viņam tas ir svarīgi un atteikums var sapināt viņu.

Līdz 4 gadiem
Līdz 4 gadiem bērns viegli asocē sevi ar dzīvniekiem: ar kaķišiem, suņišiem, zaķišiem, vai dinozauriem- katram savējo; tuvāk dvēselei.
Tieši tapēc līdz 4 gadiem rekomendēts lasīt pasakas tikai ar labam beigam. Pēc Marijas Montessori viedokļa, līdz 5 gadiem bērns vēl neuztvēr pasākas butību. Analitiskais domašanas veids, lai bērns varētu analizēt pasakas galvēno domu sak veidoties ap 7 gadiem. Tāpēc bērna mierigumam un viņu pakāpeniskai attistībai labāk būs pozitivais pasakas nobeigums.
Ja jūsu gramatā pasaka beidzas bēdīgi( piemēram, lapsa apēda Piparkūkas vīriņu), izmainiet paši tas nobeigumu (piem. Piparkūkas vīriņš aizbēga un atgriezās pie vecvecaķiem). Kāpēc tas ir svarīgi? Bērns tikai tuvāk 7 gadiem varēs apzināties, kā Piparkūku vīriņš tās nav maizīte, bet tas nav tieši viņš, jo bērni asocē sevi ar galvēniem varoņiem. Viņš varētu baidīties, ka lapsa apedīs viņu pašu.
Mūsu attīstīšanas nodarbībās mēs mainām stāstus, izdomajam pasakas, rakstam jaunas pasakas bērniem; kā arī rekomendejam jums rīkoties tapat. Tajā vecumā labi uztvēras pasakas ar dzivniekiem, ilustrētas pasakas. Ir ļoti daudz labu autoru, piem. O.Korneeva, N.Migunova, S.Maršaks, S.Mihalkovs, R.Skarri, K.Cukovskis, K.D.Ušinskis ucc.
Pasakumterapijā ir vērts pievērst uzmānību autoriem: A.Lopatina, M.Skrebcova, R.M.Tkačs, D. Gliori, G.Sarigina ucc.

Tapat ir svarīgi no 2 gadiem, kad bērni mācas runāt( mam, iedod; tur ir udens un tml.) ir lietderīgi macities kopā ar bērnu dziesmiņas un dzejolīšus. Tas attīsta atmiņu.

Pēc 4-5 gadiem
Tajā vecumā bērns sāka apzināties un saprast pasaku domu. Viņš sāk asocet sevi nevis ar dzīvniekiem, bet jau ar cilvēkiem.
Meitenes asocē sevi ar princesem, damam un fejam. Zēni dod priekšroku būt par bruņiniekiem, karavīriem, vai kovbojiem.

Tajā vecumā uztvēras arī maģiskas un brīnumainas pasakas.
Droši var izlasīt tadas slavenas pasakas kā Sniegbaltīte un septiņi rūķi, Košais ziediņš, Rotāļu vēsture, Pelnrušķīte, Buratino piedzīvojumi un citas pasakas. Labi pasaku autori ir A.S.Puškins, S.Maršaks, V.Gaufs, A.Volkovs, A.Lindgrens, A.N.Tolstoj, G.H.Andersens, A.S.Timofeevičs.
Tieši tajā vecumā bērniem parādās interese specifiskajam pasakam, kuri atdalas no „klasiskas pasakainas valstis” vai burvīguma.

Tas varētu būt tehniskas pasakas par lidmašinam vai mašinas sastāvdaļam.
Pasaka ir istais draugs jūsu bērnam.
Lasot saviem bērniem, jūs palīdzat viņiem attīstities, labāk saprast sevi un citus. Un vēl kopīga lasīšana labi ietekmē bērnu un vecāku attiecības.

Tas minutes un stundas pavādītas aiz skaistiem stāstiem uz visu mužu paliks bērnu atmiņā, un uzsildīs viņu dvēseli pat jau tad, kad viņš izaugs un kļus par pieaugušo cilvēku.
Vai Jus lasat pasakus savam bērnam?

Возврат к списку